fbpx

Byta mobiloperatör: måste det vara en jobbig process?

Många känner att de inte vågar byta mobiloperatör då de tänker att det kommer strula, kosta mycket, ta massa extra tid och att de förlorar sina invanda nummer. Du kanske känner igen dig? Du kanske har dåliga erfarenheter sedan tidigare? Vi går igenom hur enkelt det är att byta mobiloperatör till Verbal.

Många känner oro inför att byta mobiloperatör

Tidigare dåliga erfarenheter av att byta mobiloperatör gör att många drar sig för att byta igen då de tänker att det kommer vara krångligt och ta massa tid. Av den anledningen har många kvar sina abonnemang som kanske både är för dyra eller som inte passar just dem. Vi är måna om att du som kund ska känna sig trygg och att vi finns där hela vägen; både i ett byte till oss, men också när man väl är kund.

En av våra kunder, Matilda Pettersson på Lovisebergs Presseri AB säger;

“Det är alltid förenat med viss oro att byta telefonoperatör men den här gången gick allt precis lika smidigt som utlovat. Vi fick all den support och service vi behövde för att bytet skulle gå smärtfritt.”

Kan jag behålla mitt nummer när jag byter mobiloperatör?

De flesta vill behålla sitt nummer. Man har ofta haft det i många år och det är det numret alla ens vänner och familj kan eller har sparat. Du kan självklart behålla ditt nummer, om du vill, och slippa lägga tid på att uppdatera ditt kontaktnät med ett nytt. Detta kostar självklart inget extra.

Behöver jag säga upp mitt nuvarande abonnemang?

Om du önskar behålla ditt nuvarande nummer behöver du endast kolla om du har eventuell bindningstid kvar. Sedan är det vi som säger upp numret och flyttar det åt dig för att det inte ska bli några avbrott.

Om du inte ska behålla ditt nuvarande nummer när du byter mobiloperatör, behöver du säga upp numret hos din nuvarande operatör, och meddelar vilket datum du vill att ditt nya nummer hos oss ska börja fungera.

Tillkommer extra kostnader när jag byter operatör?

Ett byte av mobiloperatör kostar inget extra. Däremot kan det tillkomma avgifter om du bryter ett avtal i förtid. Ju längre kvar av bindningstiden du har, desto dyrare blir det. Du kan dessutom ha 1-3 månaders uppsägningstid att ta hänsyn till. Hos Verbal behöver du dock inte oroa dig för detta då vi kan lägga in din telefoni i systemet så att övergången efter din nuvarande bindnings- eller uppsägningstid sker smidigt.

Att flytta sitt nummer, om det är helt obundet, tar inte mer än ett par dagar. Men ring oss gärna så hjälper vi dig att kika på det så att du inte ska få några onödiga extra kostnader.

Vi skickar hem SIM-kort i god tid

Senast ett par veckor innan din nummerflytt får du hem ditt nya SIM-kort tillsammans med ett brev. På brevet står ett tillhörande mobilnummer. Detta nummer är endast tillfälligt om du valt att flytta ditt gamla nummer. Du använder ditt gamla SIM-kort som vanligt tills det är dags för bytet.

En annan av våra kunder, Optimal Service, har personal runtom i landet och önskade leverans dit. Verbal skickar ut rätt SIM-kort till rätt adress och du som företagare behöver inte tänka på det. Linda Forssbaeck från Optimal Service;

“Att byta telefonoperatör till Verbal gick över förväntan. Det var väldigt smidigt och allt gick bra, även fast det bland annat skulle skickas ut nya SIM-kort till personal runtom i hela landet.

Framförallt valde vi Verbal på grund av deras pris och engagemang. Vi upplever att de är måna om oss som kund och att de är enkla att ha att göra med. De är lättillgängliga och återkommer alltid när de säger att de ska.”

När ska jag byta SIM-kortet?

Du kan själv välja datum för nummerflytten. Det måste dock vara en vardag.

Om du ska flytta ett nummer som inte står på ditt personnummer så kommer ägaren att få godkänna flytten via ett sms. Därefter kan flytten genomföras.

Du kommer sedan få en påminnelse någon dag innan via sms från oss. Därefter är det bara att byta ut SIM-kortet i telefonen så har du Verbal som operatör.

Verbal hjälper dig hela vägen när du ska byta mobiloperatör

Att byta mobiloperatör till Verbal är enkelt och smidigt. Vi hjälper dig genom hela processen och kommer se till att dina frågor blir besvarade och att du känner dig trygg i ditt val att bli kund hos oss. Vi har riktigt nöjda kunder, vilket vi är stolta över, och hoppas att du ska bli en av dem. Läs gärna våra recensioner på Trustpilot och Reco. Eller läs fler kundcitat på vår hemsida.

Om du har en mobil växel idag och känner att det är mer än “bara ett par abonnemang” att flytta ska du inte känna oro för det. Vi på Verbal är vana vid allt ifrån enkla till komplexa telefonilösningar och hjälper dig även med en smidig flytt av din mobila växel.

Läs mer

Telefoni för företag – tänk på detta innan du byter operatör
Att skaffa telefoni för företag kan kännas jobbigt och krångligt. Det är lätt att man tänker kortsiktigt och
Läs mer →
Nöjdare kunder med personlig kontakt och bra kundservice
Varför är det så viktigt med nöjda kunder? Behöver man bry sig om omdömen på
Läs mer →
De 5 vanligaste frågorna vi får om företagstelefoni
För ett företag är telefonin en viktig aspekt då den både hjälper till att driva
Läs mer →