De 5 vanligaste frågorna vi får om företagstelefoni
För ett företag är telefonin en viktig aspekt då den både hjälper till att driva in nya kunder, men också att vårda de befintliga. Telefonibranschen är en omtalad bransch och det kan vara förvirrande med alla tjänster, erbjudanden och abonnemang. Här lyfter vi de vanligaste frågorna och funderingarna vi får om företagstelefoni – vilket förhoppningsvis kan reda ut eventuella frågetecken du har!
Vad har ni för bindningstid för er företagstelefoni?
Som företagare har du säkert erfarenhet av både upp och nedgångar och det gäller att hela tiden tänka på utgifter och intäkter. Efter den senaste tiden har nog de flesta ännu mer erfarenhet och medvetenhet kring att det kan svänga mycket, att framtiden är oviss och att snabba förändringar kan krävas.
När det gäller företagstelefonin funderar många på ifall de ska välja att ha med eller utan bindningstid, då båda alternativen är vanligt förekommande idag. Det finns givetvis för- och nackdelar med båda. Många funderar på vad som händer med företagstelefonin och abonnemangen om de behöver lägga ner företaget eller säga upp en eller flera anställda. Och vi rekommenderar att man tänker igenom hur man lägger upp det, och ser över sin företagstelefoni vartannat eller var tredje år.
Fördelar med bindningstid
Fördelar med att ha bindningstid på abonnemangen är att du ofta får någon form av bindningsrabatt, bra erbjudande på mobiltelefon tillsammans med företagsabonnemang och skyddar dig från kommande prishöjningar under avtalstiden.
Fördelar med obundna abonnemang
Fördelen med obundna abonnemang är att du oftast bara har ett par månaders uppsägningstid och kan alltså säga upp avtalet när du vill. Nackdelen är att det brukar vara något dyrare, och det finns ingen garanti för att priserna inte kan gå upp.
Det är bra att fundera kring hur du vill lägga upp företagstelefonin. Välj en operatör som erbjuder flexibilitet och där du har valmöjligheten att välja både bundna och obundna företagsabonnemang. Det kan vara en bra idé att binda några abonnemang för att spara en del pengar i längden och samtidigt låta några av de anställdas mobiler ha obundna företagsabonnemang för att slippa extra kostnader om någon slutar eller behöver sägas upp. Vi hjälper självklart dig att hitta den bästa lösningen för din företagstelefoni.
Hur väljer jag rätt surfmängd?
En annan vanlig fråga är gällande surfen. Tänk om surfen inte räcker till? Många har abonnemang där de betalar för mycket mer surf än de förbrukar. Hur långt räcker 10 GB surf? Hur mycket är 100 GB surf? Många har ingen aning om hur långt de olika surfmängderna faktiskt räcker. En del upplever dock att surfen tar slut och då brukar man få ett sms med info om att köpa extra surf för en dyr peng. Om detta sker ofta finns det såklart risk att kostnaderna för företagstelefonin blir dyrare.
Behöver du verkligen obegränsad surf?
Tyvärr har det blivit en vanlig grej i telefonibranschen att sälja in att det är bra att ha obegränsad surf så du slipper tänka på att den tar slut. Nackdelen är att dessa abonnemang såklart är onödigt dyra om du inte behöver så mycket. De flesta klarar sig på en mycket lägre surfmängd, speciellt om man regelbundet har tillgång till wifi, exempelvis hemma och på jobbet. Välj istället en operatör där du kan ändra din surfmängd under avtalstiden om ditt behov förändras.
Känner du dig osäker på hur mycket surf du behöver?
Välj en operatör som erbjuder flexibilitet i företagstelefonin så att du kan öka surfen om det behövs, oavsett om du har ett bundet eller obundet abonnemang. Hos oss kan du öka upp, antingen för resten av avtalstiden eller också bara för en period. Exempelvis brukar många vilja ha mer, eller obegränsad, surf under semestern, men behöver långt ifrån samma mängd resten av året. Har du din företagstelefoni hos Verbal kan du i vår app se exakt hur mycket surf du använder månad för månad och dessutom själv ändra abonnemangsform direkt i appen. Detta gäller både om du har bundet eller obundet abonnemang och är en funktion som är otroligt uppskattad bland våra företagskunder.
Hur är täckningen?
Många oroar sig för att täckningen inte ska vara bra till sin företagstelefoni. De flesta nät är bra när man befinner sig i en storstad, men kommer man en bit utanför kan man märka tydlig skillnad bland de olika operatörerna. Innan du tecknar ett abonnemang, kolla in täckningskartan för att se om den är bra där du brukar befinna dig, hemma och på arbetet.
Verbal använder Telenors starka nät som täcker 99,9% av Sveriges befolkning. Är du fortfarande osäker skickar vi gärna ett SIM-kort som du kan testa helt gratis i två veckor. Du byter bara ut det i din telefon, provar att surfa, får bekräftat att täckningen fungerar och byter tillbaka till ditt nuvarande SIM-kort.
Jag ringer mycket till utlandet, vad kostar det?
En hel del företagare har kunder utomlands och behöver ringa utlandssamtal. Det första man bör tänka på är om man kan ringa via WhatsApp, Zoom eller liknande då det är gratis. Om man ändå behöver ringa vanliga samtal till utlandet finns det olika alternativ man kan kika på till sin företagstelefoni. Det finns oftast möjlighet att välja en tilläggstjänst för att ringa antingen obegränsat till exempelvis EU, eller att betala en lägre summa för att ringa till lägre minuttaxa. Prata med våra kundrådgivare för att få hjälp att hitta den lösning som passar just dig och ditt företag bäst.
Har ni långa väntetider på kundtjänst?
När allt kring upplägg och telefoni är löst, och du bara vill att allt ska fungera – då är kundtjänsten det viktigaste. Många upplever att operatörer har långa kötider på kundtjänst och har en förutfattad negativ bild av hur det är att ringa in när det gäller företagstelefonin.
Dels kan detta bero på att en del stora företag prioriterar kvantitet framför kvalitet när det gäller mängden kunder. En annan anledning kan vara att du inte satsat ordentligt på att ha nog många kundtjänstmedarbetare och att kunna hantera kundernas ärenden rörande företagstelefoni. En tredje aspekt är att om man har stort tryck på kundtjänst kan det bero på att man som operatör har mycket strul och problem själva med sina tjänster.
Behov av snabba svar och hjälp
Som företagskund vill man såklart inte behöva använda kundservice mer än nödvändigt, det ska bara fungera! Men om man nån gång behöver hjälp med något problem som kräver teknisk support, om man har fakturafrågor eller bara undrar över något litet så vill man få hjälp eller svar snabbt. Det sista man vill är att sitta i 20, eller ens 10 minuters telefonkö där man kanske inte ens kan få hjälp direkt, utan blir vidareslussad till en annan supportavdelning med ytterligare en telefonkö.
Just kundservicen och hur snabbt man får personlig hjälp är något vi är riktigt stolta över. Gå gärna in på vår kundtjänstsida och testa själv. Ring och upplev vår kundtjänst innan du väljer oss som leverantör. Ett annat tips är att gå in på omdömessajter såsom Trustpilot och Reco för att jämföra de olika företagen innan du väljer leverantör.