fbpx

3 främsta fördelarna med en mobil växel för företag

Funderar du på om du behöver en mobil växel i ditt företag? Kanske tänker du att det kommer ta mycket tid och kosta pengar. Du är inte ensam om att tänka så. Men tvärtemot så kommer en mobil växel hjälpa dig att spara både tid och pengar – vi berättar hur!

Så kan du förbättra kundnöjdheten i ditt företag med en mobil växel

Att ha nöjda kunder är a och o för de flesta företag. Som kund idag har man hög förväntan på service, tillgänglighet och effektivitet. Är det något nytt man behöver så köper man det helst på en gång och är det något som strular vill man ha snabb hjälp.

En mobil växel kommer hjälpa dig som företagare med detta och ge både befintliga och potentiella kunder en bättre upplevelse. Med en mobil växel för företag framstår du dessutom som mer professionell och kan välja om du vill ha ett fastnätsnummer eller mobilnummer som visas utåt när du ringer.

Tydliga öppettider och röstsvar är a och o

En annan fördel med en mobil växel är att om du inte har möjlighet att svara, möts kunden av ett trevligt meddelande med information om öppettider, varför du inte är tillgänglig, att man kan hitta mer information på hemsidan eller vad helst du önskar förmedla.

Det är enkelt att ställa in olika så kallade profiler, beroende på om du är tillgänglig, på lunch, upptagen i möte eller gått för dagen. Du kan alltså ha olika röstmeddelanden för olika profiler och även ställa in om samtalet ska kopplas vidare till en kollega. Detta ändrar du enkelt i appen för din mobila växel.

Det gör otroligt stor skillnad för dina kunder, som då slipper sitta och vänta på obestämd tid medan signalerna går fram eller möts av ett standardiserat mobilsvar. Självklart kommer detta leda till nöjdare kunder.

Öka antalet kunder i ditt företag med en mobil växel

Har du någon gång räknat på hur mycket en kund är värd för dig? Ingen är tillgänglig dygnet runt. Ibland är man upptagen och de flesta får ett missat samtal då och då. Hur många missade samtal har du per dag? En del av dem är kanske befintliga kunder som behövde hjälp eller hade en snabb fråga. Andra är mycket möjligt potentiella kunder.

Som vi nämnde ovan, gillar vi människor att få svar eller hjälp snabbt när det väl är något vi behöver. Om det är en ny kund som hittat ditt nummer och försöker ringa när du är upptagen och signalerna bara går fram, är risken mycket stor att kunden kommer söka efter nästa företag i listan och ringa dit istället.

Vad kostar en förlorad kund dig?

Om du istället använder en mobil växel i företaget som ger den potentiella kunden svar på varför du inte kan svara just nu; antingen genom erbjudandet att lämna meddelande, skicka ett mail eller slussas vidare till en kollega, kommer du minska risken att förlora kunden.

Räkna på vad en förlorad kund kostar dig, och jämför det med kostnaden för en mobil växel. En mobil växel som dessutom ger alla kunder ett bättre bemötande, inte bara nya, och ökar sannolikheten att även befintliga kunder stannar eller kommer tillbaka om och om igen, då de vet att de får ett professionellt bemötande och hjälp när det behövs.

Så kan en mobil växel i företaget hjälpa dig spara tid och pengar

För de flesta företagare är fokus att öka försäljningen och därmed också intäkterna.

Med rätt uppsatt lösning för din mobila växel kommer du kunna jobba mer effektivt och på det sättet öka både försäljning, få nya kunder och spara pengar. Har du inte haft en mobil växel tidigare kan det såklart ta lite tid att lära sig och ställa in de funktioner man vill ha. Ett starkt tips är att välja en operatör som dels hjälper dig med hela uppsättningen och dels har en lättillgänglig kundservice utan långa telefonköer.

Med snabb support och hjälp med dina tjänster sparar du både tid och pengar och kan lägga fokus på ditt eget företagande. Läs gärna mer om detta i vår artikel om saker att tänka på innan du upphandlar företagstelefoni.

Verbal hjälper till med hela uppsättningen av din mobila växel, helt utan extra kostnad. Du får dessutom snabb supporthjälp om det behövs och vi kan hjälpa dig att spela in personliga röstmeddelanden om så önskas.

Exempel på funktioner i en mobil växel för företag

  • Du kan ha ett fastnätsnummer som visas utåt under arbets-/öppettiderna, och när du slutat för dagen visas ditt vanliga mobilnummer. Du gör enkelt inställningen i din mobila växel-app.
  • Om du inte kan ta emot samtal, ställer du enkelt in att de som ringer möts av exempelvis en röstbrevlåda, information om öppettider, vidarekoppling till kollega eller knappval med passande alternativ.
  • En mobil växel ger dessutom fler möjligheter internt i företaget då ni kan skicka meddelanden till varandra både enskilt och i grupper, koppla samtal, se om någon är tillgänglig/upptagen i samtal mm.

Är en mobil växel något för dig och ditt företag?

Det som är så bra med just en mobil växel, är att du kan välja att ha den så enkel eller avancerad som du vill och anpassa den efter företagets bästa.

Oavsett om du är enskild företagare eller har många anställda, har du stor nytta av en mobil växel. Större företag har ofta en anställd receptionist som tar emot alla samtal och hanterar de olika samtalen. Därför är det extra viktigt för just mindre och medelstora företag att ha en mobil växel. Det höjer det professionella intrycket och hjälper till att slussa vidare inringaren eller uppge den viktigaste informationen ifall du inte är tillgänglig just då.

Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer om hur en mobil växel kan passa just ditt företag.

Läs mer

Telefoni för företag – tänk på detta innan du byter operatör
Att skaffa telefoni för företag kan kännas jobbigt och krångligt. Det är lätt att man tänker kortsiktigt och
Läs mer →
De fem vanligaste frågorna vi får om företagstelefoni
För ett företag är telefonin en viktig aspekt då den både hjälper till att driva
Läs mer →