Frågor & Svar - Verbal Trygg

Verbal trygg

  • Vad innebär Verbal trygg?
    Verbal trygg är en tilläggstjänst till ditt mobilabonnemang som innebär att Verbal ersätter dig med upp till 10 000 kr för trafikkostnader som uppkommit i samband med att din telefon eller ditt SIM-kort har blivit stulet eller kapat.

    I tjänsten ingår det även stöldskyddsetiketter som kopplas till ditt ID i vår stöldskyddsdatabas. Det innebär att om någon hittar en av dina värdesaker som du har märkt upp med en etikett, så ombesörjer Verbal att den skickas hem till dig.
  • Varför behöver jag Verbal trygg?
    Vi på kundtjänst ser en stor ökning av ärenden där våra kunder har utsatts för bedrägerier som orsakat dem trafikkostnader. Det kan vara allt från att man har klickat på en länk som man fått via SMS och ser ut att komma från en betrodd avsändare. Till att telefonen har blivit stulen och tjuven använt den för att ringa eller sms:a till betalnummer. Då är det bra med Verbal trygg som ersätter dig för en del av kostnaden som belastar ditt abonnemang.

    Och våra stöldskyddsetiketter hjälper dig få tillbaka värdesaker som du antingen blivit bestulen på eller som du har tappat bort, utan att upphittaren får del av dina kontaktuppgifter. Dessutom betalar Verbal ut hittelön till upphittaren.
  • Vad är det för bindning- och uppsägningstid?
    Vi har varken bindnings- eller uppsägningstid på Verbal trygg. Det innebär att du kan säga upp tjänsten direkt om du inte längre vill ha den kvar.
  • Vad ingår i Verbal trygg?
    ~ Ersättning med upp till 10 000 kr för trafikkostnader som belastar ditt abonnemang vid telefonstöld eller -kapning.
    ~ Ersättning med upp till 10 000 kr för trafikkostnader som belastar ditt abonnemang vid SIM-stöld eller -kapning.
    ~ 24 stycken självhäftande stöldskyddsetiketter.
    ~ Registrering i vårt stöldskyddsregister.
    ~ Retur av värdesaker som är upphittade och uppmärkta med dina stöldskyddsetiketter.
  • Hur fungerar stöldskyddsdekalerna?
    Någon vecka efter att du har beställt tjänsten Verbal trygg så får du ett brev med 24 självhäftande stöldskyddsetiketter. Varje etikett har ett ID-nummer som är kopplat till din kundprofil i vårt stöldskyddsregister. På etiketten finns det även ett telefonnummer som går till vår stöldskyddslinje som är öppen dygnet runt.

    Du fäster etiketterna på de värdeföremål som du vill ha spårbarhet på. När någon sen hittar ett föremål med en stöldskyddsetikett på och ringer till stöldskyddslinjen ombesörjer Verbal att du får tillbaka din värdesak. Upphittaren får aldrig ta del av dina kontaktuppgifter utan får ett returkuvert som personen lägger värdeföremålet i och sen postar till Verbal. Därefter skickar vi värdeföremålet hem till dig. Vi betalar även ut en hittelön till upphittaren på 500 kr.
  • Hur avslutar jag tjänsten?
    Verbal trygg har ingen bindningstid eller uppsägningstid vilket innebär att du kan säga upp tjänsten på direkten. För att avsluta Verbal trygg ringer du till Verbals kundservice på telefonnummer 0771 400 100.
  • Vad gör jag om jag blir telefon- eller SIM-kapad?
    Om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till ditt abonnemang genom stöld, telefon- eller SIM-kapning ska du omgående kontakta Verbals kundservice på telefonnummer 0771 400 100, under kontorstid. Övrig tid anmäler du misstanken via mejl till kundservice@verbal.se.

    Om du vet att du har blivit bestulen så ska du även anmäla stölden till polisen. Det kan du göra via deras Polisens webbplats polisen.se eller genom att ringa 112 (akut situation) eller 114 14.
  • Vad är mina skyldigheter?
    1. Att kontakta Verbal så snart du misstänker att du blivit utsatt för en telefon- eller SIM-kapning. Det gör du genom att ringa Verbals kundservice på 0771 400 100 under kontorstid. Övrig tid kontaktar du Verbal via mejl på kundservice@verbal.se.

    2. Vid konstaterad stöld eller kapning, omgående polisanmäla stölden.

    3. Hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade i Verbals stöldskyddsregister. Det gör du genom att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771 400 100 under kontorstid.

    4. Tillhandahålla dokument med mera som rör stölden eller kapningen, på uppmaning av Verbal.
Se fler frågor och svar här

Har du fler frågor?
Du kan alltid nå oss via chatten i vår app, ringa till vår kundservice mellan klockan 08.30 – 17.00 helgfria vardagar eller mejla till oss.

0771 400 100  –  kundservice@verbal.se