3 frågor att ställa när du väljer operatör för mobil telefonväxel

Funderar du på att investera i en mobil telefonväxel till ditt företag? Eller har du redan en växel, men är nyfiken på om du kan tjäna på att byta operatör? Att välja rätt långsiktig partner för en så avgörande funktion är ett viktigt beslut för såväl stora som små företag. Här är tre frågor som hjälper dig att ta med rätt faktorer i beräkningen innan du gör ditt val.

1. Finns det några dolda kostnader?

Ta reda på vad som ingår i det pris du blir erbjuden, och vad som räknas som tilläggstjänster (och därmed kostar extra). Installationer, fakturaavgifter, försäkringar och musiktjänster är exempel på kostnader som vissa operatörer lägger på utöver den fasta månadsavgiften, men som man lätt glömmer bort. Var därför noga med att få alla kostnader tydligt specificerade. Det hjälper dig att göra en mer rättvisande jämförelse mellan olika operatörer. Dessutom slipper du betala för funktioner du inte behöver eller använder i din mobila telefonväxel. Du vill ju inte få några otrevliga överraskningar den dagen fakturan kommer.

2. Kan jag ha både växel och abonnemang hos samma leverantör?

Att använda en enda leverantör för både abonnemang och växellösning innebär i regel att du kan få ett lägre pris än om du köper tjänsterna separat från olika företag. Dessutom ger det dig en bättre översikt över kostnaderna för din samlade företagstelefoni – och ett enda företag att vända dig till om du har frågor eller behöver hjälp. Alternativet är en oberoende växel, där flera olika operatörer kan kopplas till samma mobila telefonväxel. Det kan låta smidigt, men innebär ofta tekniska begränsningar. Till exempel kan samtal inte alltid kopplas tillbaka igen om man har kopplat en kund vidare till någon som inte har möjlighet att svara.

3. Hur snabbt kan jag få svar från supporten?

Att dina kunder kan komma fram när de ringer ditt företag är avgörande för att hålla dem nöjda. Därför behöver du säkerställa att du själv snabbt kommer fram om du behöver hjälp med din mobila telefonväxel. Trots detta glöms vikten av personlig kontakt och bra kundservice alltför ofta bort i valet av leverantör – inte bara när det gäller företagstelefoni. Lite research i rätt tid kan spara dig mycket tid och bekymmer i framtiden. När du jämför olika operatörer, ta reda på vilka öppettider deras support har och deras genomsnittliga svarstider. Testa gärna själv att ringa eller mejla för att se hur lång tid det tar att få svar.

Lycka till med din mobila telefonväxel!

Med de här tipsen hoppas vi att du som företagare känner dig lite tryggare inför valet av operatör för din mobila telefonväxel. Vill du läsa mer om vilka funktioner som ingår i en av Sveriges mest använda mobila telefonväxlar? Missa inte artikeln 6 anledningar till att välja Verbals växel.

Läs mer

3 främsta fördelarna med en mobil växel för företag
Funderar du på om du behöver en mobil växel i ditt företag? Kanske tänker du att det
Läs mer →
De 5 vanligaste frågorna vi får om företagstelefoni
För ett företag är telefonin en viktig aspekt då den både hjälper till att driva
Läs mer →
Telefoni för företag – tänk på detta innan du byter operatör
Att skaffa telefoni för företag kan kännas jobbigt och krångligt. Det är lätt att man tänker kortsiktigt och
Läs mer →