Mobiltelefoni för företag: välj upplägget som passar dig
Det är inte lätt att hitta rätt lösning bland alla olika erbjudanden inom mobiltelefoni för företag. Den här artikeln hjälper dig som småföretagare att hitta rätt upplägg utifrån dina behov, så att du slipper betala för onödiga tjänster som du inte behöver.
Välj rätt företagsabonnemang
Vilket upplägg som passar ditt företag bäst handlar om behov, prioriteringar och vilken budget du har. Här är de fyra viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när du utvärderar dina förutsättningar:
Flexibilitet: Om du prioriterar flexibilitet över pris kan det vara värt att skippa bindningstiden. Då betalar du en högre månadskostnad, men kan snabbt minska eller öka antalet abonnemang utifrån skiftande behov.
Pris: Om pris är viktigare än flexibilitet, och du inte ser behovet av några större förändringar i antal anställda framöver, lönar det sig med längre bindningstid på dina företagsabonnemang för att få ner priset.
Mobiltäckning bortom storstäderna: Skillnaderna i täckning mellan olika delar av landet är inte lika stora idag som för några år sedan. Men det är fortfarande klokt att kolla upp vilka nät som de olika mobiloperatörerna använder och jämföra alternativen på en täckningskarta innan du bestämmer dig – särskilt om du är verksam på en mindre ort eller i landets norra delar.
Surfmängd: Det vanligaste idag är att företag erbjuder alla anställda obegränsad surfmängd i sina företagsmobiler. Det ger en förutsägbarhet i och med att månadskostnaden blir densamma oavsett hur enskilda medarbetare använder sina telefoner. Men du kan självklart välja att begränsa surfmängden till en viss nivå för att hålla kostnaderna nere.
Tips! Spana in Verbals olika erbjudanden inom företagsabonnemang.
Välj rätt telefonväxel
Om du driver ett mindre företag, eller sköter hela verksamheten på egen hand, kanske det inte verkar självklart att överhuvudtaget ha en växel. Men i takt med att gamla tiders fasta telefonväxlar har ersatts av molnbaserade mobila lösningar har en mobil växel blivit en förhållandevis liten investering som snabbt lönar sig. En mobil växel kan dessutom skräddarsys efter din verksamhet, så att du inte betalar för mer än du faktiskt behöver.
Är du osäker på om ditt företag är redo för att skaffa en mobil växel? Svarar du ja på en eller flera av de här tre frågorna så är det ett tydligt tecken på att det är dags att ta steget:
1. Händer det att du eller dina anställda inte har möjlighet att svara i telefon?
2. Är du rädd att tappa affärer om du inte hinner svara i telefon?
3. Använder du ett mobilnummer för företaget, men är rädd att det kan uppfattas som oproffsigt?
I artikeln Så väljer du rätt telefonväxel för ditt företag får du matnyttiga tips om hur du kan matcha dina behov med rätt funktioner i din växel. Missa inte heller intervjun med Michael Ahlström, ägare och grundare av träningscentret Extremfabriken, om hur han och hans medarbetare bemöter kunderna bättre med en mobil växel.
3 saker att tänka på som småföretagare när det gäller telefoni
Telefoni är en bransch där många aktörer konkurrerar om kunderna. Det kan vara lockande att hoppa på erbjudanden från säljare, men som företagare lönar det sig att hålla huvudet kallt – och läsa det finstilta. Annars riskerar du att bli sittande med onödigt höga löpande kostnader.

1. Håll koll på bindningstiden om du byter operatör
När en operatör lovar att lösa ditt tidigare abonnemang kan det låta som att de står för kostnaden för den kvarvarande bindningstiden i ditt befintliga avtal. Så är dock sällan fallet. Om du byter operatör, se därför till att avtalet med din nya operatör inte börjar gälla förrän din gamla bindningstid har gått ut. Annars kommer du att dras med dubbla kostnader under lång tid.
2. Betala bara för det du verkligen behöver
Säljare jobbar i regel på provision och har därför ett eget intresse av att sälja så många abonnemang och tjänster som möjligt. Men som småföretagare kommer du långt med ganska enkla och prisvärda lösningar. Tänk igenom dina behov i lugn och ro, ta reda på vad som ingår i erbjudandet och låt dig inte pressas till ett förhastat beslut.
3. Välj en mindre operatör för att inte försvinna i mängden
Hos en större operatör riskerar du som småföretagare att prioriteras ner till förmån för mer lukrativa storbolagskunder. Hos en mindre operatör får du oftare en dedikerad kundansvarig för ditt företag. En personlig relation underlättar samarbetet eftersom den kundansvariga kan lära känna din verksamhet och ge dig bättre support och rekommendationer utifrån dina utmaningar.
En trygg telefonipartner för dig som småföretagare
Vi på Verbal har lång erfarenhet av att stötta mindre företag med helhetslösningar inom telefoni. Vi har märkt att vissa frågor inom området återkommer, så för att spara tid för dig har vi sammanställt svaren i artikeln De 5 vanligaste frågorna vi får om företagstelefoni.
Läs gärna mer om våra tjänster inom företagstelefoni, och tveka inte att kontakta oss om du undrar något eller vill ha en personlig presentation av hur vi kan hjälpa just ditt företag.