fbpx

Telefoni för företag – tänk på detta innan du byter operatör

Att skaffa telefoni för företag kan kännas jobbigt och krångligt. Det är lätt att man tänker kortsiktigt och inte fokuserar på en långsiktig och stabil telefonilösning. Det är också vanligt att man låter telefonin rulla på och inte ser över den trots många förändringar i företaget. Vi går igenom några saker som är bra att tänka på när du ska se över telefonin i ditt företag.

Telefoni för företag: direkta kostnader

Det första du bör kolla på är alla direkta kostnader och summan av dessa. Exempel på direkta kostnader är;

  • Månadsavgifter för abonnemangen
  • Månadsavgifter för en företagsväxel
  • Tilläggstjänster, t.ex. extra surfkort, utlandspaket, försäkringar etc.
  • Förhöjda månadsavgifter för telefoner eller annan typ av produkt
  • Fakturaavgifter
  • Rörliga avgifter för trafik som inte ingår. T.ex. utlandstrafik eller om du behöver öka datamängden i slutet av månaden. Vissa abonnemang har även rörlig trafik inom Sverige även om det är ovanligt idag.

Om man räknar ihop de fasta kostnaderna för telefonin och ska välja mellan bundna eller obundna abonnemang, kan du spara ganska mycket i längden genom att binda dina abonnemang i 24 eller 36 månader. Vi tar upp mer kring obundna eller bundna abonnemang längre ner.

Dolda avgifter kan bli riktigt dyrt i längden

När du ser över telefonin till ditt företag är det bra att komma ihåg att det kan finnas dolda avgifter. Exempel på det kan vara försäkringar eller musiktjänster. Här behöver du vara observant så att du klart och tydligt vet vad som ingår – och vad som inte ingår.

Be säljaren specificera samtliga kostnader. På så sätt får du en övergripande bild och kan ta ställning till om ditt företag behöver just denna telefonilösning med eller utan extratjänster.

Telefoni för företag: indirekta kostnader

Det som kan påverka kostnaden för telefonin till ditt företag kan exempelvis vara;

Tiden du spenderar i kö till kundtjänst

Här kan det skilja sig rejält mellan de olika operatörerna hur duktiga de är på att ta hand om sina kunder och hur snabbt de svarar och reder ut ett ärende. Testa att ringa in till den tilltänkta kundservicen och se hur länge du får sitta i kö. Du kan även testa att maila och se när du får svar (om du ens hittar en mailadress på deras hemsida).

Sedan kan du räkna ut hur mycket tid du tror du kommer spendera i kundtjänst. Din tid är värdefull – glöm inte att telefoni för företag ska vara enkel och fungera. Vi rekommenderar starkt att du går in på omdömessidor som till exempel Trustpilot eller Reco och läser om hur kunder upplever operatören och deras kundservice.

Bundna eller obundna abonnemang

Beroende på hur ditt företag ser ut och vad det finns för behov kan det spela stor roll om du väljer att ha bundna eller obundna abonnemang. Båda alternativen kan innebära en trygghet, på olika sätt.

Har du hög personalomsättning bör du försöka få så många obundna abonnemang som möjligt. Ett obundet abonnemang kostar i regel lite mer, men blir en stor besparing i längden om abonnemanget behöver sägas upp inom 1-2 år.

Har du däremot en mer stabil personalstyrka sparar du pengar på att binda upp dig och har även en garanti mot eventuella prishöjningar. En trygghet i telefonin till ditt företag, och dessutom har du bättre koll på dina fasta kostnader långsiktigt.

En bra lösning kan vara att ha en del av telefonin bunden, för att hålla nere kostnaderna, och några abonnemang obundna, för att kunna vara flexibel. Vi hjälper dig gärna att hitta den bästa telefonilösningen till just ditt företag.

Administration, en kostnad man ofta glömmer

Så länge telefonin till ditt företag bara funkar och du inte behöver göra nån förändring så kostar det troligtvis ingen tid. Däremot kan det beroende på hur smidigt operatörens administrationsverktyg är att använda, vara mellan 5-20 % av din arbetstid som försvinner som indirekta arbetskostnader ifall du behöver administrera om upplägget hos din operatör.

3 funktioner du behöver

Hos vissa operatörer krävs mer pappersarbete än nödvändigt. Många avtal innehåller också en överdriven mängd information och det är lätt att missa saker i ”det finstilta”. När du ser över telefoni för företag ska det vara enkelt att göra förändringar eller att bli ny kund. Du ska kunna känna dig välinformerad och trygg hela vägen.

Kundservice dygnet runt

Ett tips är att välja en operatör som erbjuder kundservice dygnet runt. Förhoppningsvis behöver du inte kontakta kundservice så ofta men när det händer vill du självklart kunna få hjälp direkt oavsett tid på dygnet.

Kunna göra ändringar i abonnemanget eller växeln

Hur behovet för telefoni ser ut i ditt företag förändras troligtvis över tid. Kanske finns det både fast anställda och de som är mer tillfälliga. Se över möjligheten att kunna ha både bundna och obundna abonnemang utifrån just era behov.

Behovet av surfmängd är också något som kan komma att växla i perioder. Säkerställ att det går att justera detta efter behov, oavsett om abonnemangen är bundna eller inte.

Användarvänlig app

Skulle det vara bra att ha koll på hur mycket surf som förbrukas på företagets abonnemang? Hade det varit en tidsbesparing om du som företagare själv och på ett enkelt sätt kunde göra ändringar i företagstelefonin? Se gärna över om operatören har en app där du kommer kunna administrera dina abonnemang, innan ett beslut tas. Det viktiga är att appen är enkel och smidig att använda i praktiken.

Så gynnas telefoni för företag av en mobil växel

Har ni en växel i företaget? Många förknippar växel med något onödigt, krångligt och omodernt. Dagens mobila växlar öppnar upp för många möjligheter som kan vara till stor fördel för ditt företag. Det är däremot värt att tänka på att många operatörer har en djungel av tilläggstjänster som kan bli avgörande för att den mobila växeln ska fungera som det var tänkt. Välj en leverantör som kan tillgodose just era behov och som hjälper er med hela uppsättningen och att komma igång.

Vad kostar det att du inte svarar i telefon?

Har du funderat över hur många missade samtal ni har per dag och hur många potentiella kunder det skulle kunna vara? Hur mycket är en kund värd för dig och ditt företag?

Om du ringer ett företag, hur vill du att de svarar? En lång rad signaler utan svar? Eller med ett trevligt välkomstmeddelande och därefter koppling till rätt person alternativt kort info om varför de inte kan svara just då? En mobil växel kommer kunna hjälpa dig att förlora färre potentiella kunder och på så sätt öka din omsättning.

Få en kostnadsfri rådgivning gällande telefonin i ditt företag.

Telefoni, abonnemang, olika operatörer och alla valmöjligheter kan kännas som en djungel. Men vi ser till att företagstelefoni är enkelt, schysst och att du känner dig trygg som kund. Vi hjälper dig gärna att se över telefonin i ditt företag. Räkna på det du har idag, och vad du skulle kunna spara, eller om det är någon tjänst som skulle underlätta för dig och ditt företag. Fyll i dina uppgifter så ringer vi dig inom kort!

Läs mer

Byta mobiloperatör: måste det vara en jobbig process?
Många känner att de inte vågar byta mobiloperatör då de tänker att det kommer strula,
Läs mer →
De 5 vanligaste frågorna vi får om företagstelefoni
För ett företag är telefonin en viktig aspekt då den både hjälper till att driva
Läs mer →
3 främsta fördelarna med en mobil växel för företag
Funderar du på om du behöver en mobil växel i ditt företag? Kanske tänker du att det
Läs mer →