Vad kostar en mobil växel?
En mobil växel är ett prisvärt och proffsigt sätt för dig som företagare att hantera inkommande samtal. Den här artikeln lär dig vilka faktorer som påverkar kostnaden för en mobil växel och hur du kan undvika onödiga avgifter – allt för att du ska få ut mesta möjliga värde av din mobila telefonväxel.
Till skillnad från forna tiders fasta telefonväxlar behövs idag ingen dyr utrustning för att komma igång med en mobil växel. Det räcker med en mobiltelefon. Det vanligaste upplägget är att du betalar en startavgift för att sätta upp den mobila växeln och sedan en löpande licensavgift (ofta månatlig) för varje användare. Licensavgiften varierar från under hundralappen till över tusenlappen per månad, beroende på hur omfattande växellösning du behöver.
Tips! Är du nyfiken på hur en mobil växel skulle kunna hjälpa just ditt företag? Kontakta oss på Verbal för att få en personlig genomgång utifrån dina behov!
Faktorer som påverkar den löpande kostnaden för en mobil telefonväxel
Antal användare i växeln
Eftersom licensavgiften beror på antalet användare blir din totala månadskostnad högre ju fler anställda du ansluter till din mobila växel. Detta ger dig en stor flexibilitet att skala upp eller ner din mobila växel om företaget växer eller om du skulle behöva minska personalstyrkan.
Antal växeltjänster
De flesta mindre företag kommer långt med en enkel mobil växel där de vanligaste funktionerna ingår – som exempelvis knappval, öppettider och vidarekoppling av samtal. I en mer komplex organisation med flera underavdelningar eller underleverantörer, kan det behövas ett mer avancerat upplägg med växlar i flera steg. Ofta betalar företaget då en högre kostnad ju fler separata växeltjänster som behöver sättas upp.
3 sätt att hålla kostnaden för din mobila växel nere
1. Se till att service ingår
Vissa operatörer tillämpar serviceavtal som innebär att du får betala extra om du behöver hjälp med din mobila växel. Hos andra leverantörer ingår servicen i den månadsvisa licensavgiften – något som borde vara en självklarhet. Se därför till att du vet vad som gäller innan du gör ditt val. Fråga operatören om du är osäker.
2. Samla all företagstelefoni hos en operatör
Det kan vara lockande att välja den billigaste lösningen för företagsabonnemang respektive mobil växel, även om det blir hos olika operatörer. Men i det långa loppet lönar det sig att samla all din företagstelefoni hos en och samma operatör. Då får du dels en fullt integrerad växellösning för bästa funktionalitet, och dels alla kostnader på en faktura. Dessutom får du ofta ett förmånligt paketpris från operatören.
3. Testa operatörens kundservice i förväg
Det här är en viktig punkt som är lätt att glömma bort. Tid är pengar, och om du skulle behöva snabb hjälp med din växel någon gång i framtiden vill du inte riskera att fastna i långa telefonköer. Testa därför gärna att kontakta supporten innan du bestämmer dig för vilken operatör du ska välja, för att se hur lång tid det tar att få svar.
Verbals erbjudanden inom mobil växel
Verbals mobila växel är extra populär bland mindre företag eftersom den är prisvärd, enkel att komma igång med och kan skräddarsys efter varje företagares specifika behov. Här nedanför får du en snabb överblick över våra paketlösningar i fyra prisnivåer.
Mini är vår basnivå med en enkel växeltjänst där de flesta vanliga funktioner ingår. Det ger dig som driver ett mindre företag mycket växel för pengarna.
Business passar dig som vuxit ur basnivån och behöver upp till tre växeltjänster för att matcha organisationens behov.
Enterprise ger dig möjlighet att koppla på upp till åtta olika växeltjänster. Detta alternativ passar dig med en komplex organisation med flera separata företagsdelar eller underleverantörer.
Unlimited är för dig som vill ha obegränsade möjligheter att lägga till fler växeltjänster i takt med att ditt företag växer.
Vill du få ett prisförslag för en mobil växel som skulle passa just ditt företag?
Kontakta oss på Verbal redan idag!