Så väljer du rätt telefonväxel för ditt företag

En telefonväxel kan användas till mycket mer än du tror, och är ett måste för både små och stora företag idag. Du kan enkelt skräddarsy din växel efter just ditt företags behov. I den här artikeln får du lära dig vilka funktioner som används mest i moderna telefonväxlar och hur de kan ge mindre företag största möjliga affärsnytta.

Telefonväxel: från dyrt och krångligt till enkelt och prisvärt

Förr behövde man köpa in utrustning och ta hjälp av installatörer för att skaffa en telefonväxel till sitt företag. Med dagens digitala och mobila teknik är det betydligt enklare – och billigare. Idag har de flesta av gamla tiders stationära telefonväxlar ersatts av en mobil växelsom är lika enkel att implementera och använda som att ladda ner en app. Istället för dyra uppstartskostnader betalar du en fast månadsavgift som varierar beroende på hur avancerad växel du behöver.

Vilken telefonväxel du ska välja avgörs av dina behov – inte företagets storlek

I takt med att telefonväxeln har blivit enklare och mer prisvärd har även mindre företag fått upp ögonen för möjligheterna. För den som bara har ett fåtal anställda – eller sköter hela företaget själv – är inte den viktigaste funktionen att kunna koppla samtal. Istället fungerar den mobila telefonväxeln främst som ett digitalt filter för att säkerställa att alla som ringer får ett proffsigt bemötande.

Skräddarsy telefonväxeln med rätt funktioner för dina utmaningar

Vilka behov finns i just din verksamhet? Här nedanför ser du tre vanliga exempel på utmaningar för dig som driver ett mindre företag, och på vilket sätt olika funktioner i en mobil telefonväxel kan hjälpa till att möta dem.

1. Slippa gå miste om nya affärer för att du inte hinner svara i telefon

För många småföretagare är telefonen den viktigaste källan till nya affärer. Samtidigt blir den snabbt ett stressmoment om det ofta ringer medan du är på uppdrag eller möte med en befintlig kund. Svarar du får kunden du är hos ett sämre bemötande. Svarar du inte finns risken att en potentiell ny kund ringer vidare till en konkurrent. En mobil telefonväxel kan låta samtalet gå vidare till en tillgänglig kollega eller läsa upp ett tydligt meddelande om när du är tillgänglig igen.

2. Kunna visa ett proffsigt nummer utåt istället för mobilnumret

Med en mobil telefonväxel kan du välja att ha ett fast telefonnummer som visas mot kunder istället för ditt mobilnummer, för att ge ett mer professionellt intryck. Du kan själv välja riktnummer, helt oberoende av var din verksamhet finns. Du kan till och med ha flera nummer med olika lokala riktnummer, oavsett om du bara har verksamhet på en enda ort.

3. Pausa inkommande samtal under möten eller ledighet

I en mobil telefonväxel kan du ställa in öppettider och schema, inklusive lunchstängt, så att samtalet bara kopplas fram när du är tillgänglig. Du kan också synka växeln med din digitala kalender så att du automatiskt blir upptagen under möten. Den som ringer kan kopplas till någon annan i företaget eller få höra ett meddelande om när du finns tillgänglig igen. Meddelandena kan tidsinställas och varieras beroende på vad frånvaron beror på. De som ringer när verksamheten är stängd kan till exempel få information om öppettider, liksom om det finns ärenden de kan lösa själva via hemsidan.

Vill du få fler tips för att välja rätt funktioner för din telefonväxel, och hur du undviker dolda kostnader när du väljer operatör? Ladda ner Den stora guiden till mobil växel för det lilla företaget gratis redan idag!

Ladda ner guide

Läs mer

3 främsta fördelarna med en mobil växel för företag
Funderar du på om du behöver en mobil växel i ditt företag? Kanske tänker du att det
Läs mer →
Vad kostar en mobil växel?
En mobil växel är ett prisvärt och proffsigt sätt för dig som företagare att hantera
Läs mer →
3 frågor att ställa när du väljer operatör för mobil telefonväxel
Funderar du på att investera i en mobil telefonväxel till ditt företag? Eller har du
Läs mer →